Internest

Nie ma, że się nie da!

opublikowane 28.04.2015

Sposób prezentacji projektu - zarówno jeśli chodzi o treść, jak i oprawę graficzną - bezpośrednio przekłada się na jego mniejszy lub większy sukces. Nie ma tu wielkiej filozofii. Pomysł dobrze opisany, opowiadający historię, pokazujący ludzi, etapy ich pracy - zwiększa Twoje szanse na zbudowanie wiarygodnego wizerunku, a co za tym idzie, zaangażowanie ludzi, którzy pomogą Ci zrealizować plany.

Czym kierować się opisując projekt? Zapoznaj się z najlepszymi praktykami:

Opowiedz swoją historię

Jakkolwiek to brzmi, bez tego ani rusz. Twoja osoba, Twoje doświadczenia i Twoja praca, to to, co spowoduje, że ludzie uwierzą Tobie i w Ciebie. Pisz prostym językiem, pokazując swoje emocje i charakter. Wyraźnie komunikuj swoje mocne strony. Nie bądź skromny!

Pogłówkuj nad tytułem

Mocny tytuł to dobry tytuł. Przede wszystkim, powinieneś zawrzeć w nim przedmiot swojego projektu. Nazwij go wprost - urządzenie, aplikacja, gadżet, książka, mebel. Do swojego słowa-klucza dodaj rozwinięcie - zdanie, w którym doprecyzujesz, a jednocześnie zaintrygujesz odwiedzającego. Spraw, by na podstawie tytułu, chciał dowiedzieć się o projekcie więcej.

Wyróżnij się

Masz 300 znaków, by po krótce opisać projekt w sposób, który wyróżni go spośród innych na Internest, zwracając uwagę ekspertów, wspierających w modelu crowdfundingu i inwestorów. Wyobraź sobie, że to taki pisemny elevator's pitch - w kilku słowach opisz co, dla kogo i po co robisz oraz dlaczego to Twój projekt jest wyjątkowy. Twoim pierwszym zadaniem jest złapanie uwagi odwiedzających, w szczegóły wprowadzisz ich później.

Nadaj treści strukturę

Podziel opis swojego projektu na części. Wyodrębnij rozdziały: np. o Tobie, o Twoim startupie, o początkach projektu (inspiracje, proces twórczy), o tym, co już udało się osiągnąć, o tym, co uda się osiągnąć dzięki wsparciu użytkowników Internest itd. Im bardziej przejrzysty opis stworzysz, tym większa szansa, że tekst zostanie przeczytany, a Twoje call-to-action wdrożone w życie.

Call to action

No właśnie. Wyraźnie powiedz odwiedzającym czego od nich oczekujesz, co jest Ci potrzebne by zrealizować projekt. Nie zakładaj, że ktoś będzie się czegoś domyślał. Mów otwarcie, ale grzecznie. Pamiętaj, że wsparcie Twojego projektu to prośba, a nie rozkaz.

Pokaż swój Dream Team

Twój świetny projekt to efekt pracy świetnego zespołu. To ludzie są tu najważniejsi. Wyeksponuj ich doświadczenie, dotychczasowe osiągnięcia i rolę w organizacji. Udowodnij, że w takim składzie będziecie w stanie dowieźć to, do czego się zobowiązujesz.

(Za)punktuj

Opisując funkcjonalność, swoje przewagi konkurencyjne, innowacyjność - twórz listy punktów. Wykropkowanie najważniejszych elementów ustrzeże Cię przed pisaniem zbyt długich tekstów, pozwoli wyeksponować najważniejsze argumenty za Twoim projektem i utrzymać uwagę czytającego.

  • Konkret,
  • konkret,
  • konkret.

 

Mów obrazem

Ludzie kupują wzrokiem. Im więcej treści będziesz w stanie zilustrować estetycznym (słowo klucz!) obrazem, infografiką, wykresem, tym lepiej dla Ciebie i dla Twojego projektu. Odwiedzający nie mają czasu przekopywać się przez siermiężny opis projektu. Jeśli zależy Ci na ich atencji, skup się na ułatwieniu im przyswojenia informacji. 

Nie zdradzaj swoich tajemnic

To Ty decydujesz co i jak powiedzieć o swoim pomyśle. Jeśli pracujesz nad innowacyjnym produktem czy technologią, nie zdradzaj swojego know how. Nie musisz wprowadzać odwiedzających w techniczne tajniki swojego projektu, by pozyskać od nich wsparcie. Opisz swój projekt w sposób, z którym czujesz się bezpiecznie i komfortowo. Mów "co" chcesz zrobić, niekoniecznie "jak chcesz to zrobić".

Mów językiem korzyści

Badania pokazują, iż sformułowania wyraźnie wskazujące, że osoby angażujące się lub wspierające projekt otrzymają coś w zamian, znacząco zwiększają szansę na realizację projektu. To dość oczywiste - każdy lubi prezenty! Jeśli więc szukasz dofinansowania, sformułowania typu "jako wpłacający zyskasz", "otrzymasz również" i "wspomnimy o Tobie" - wszystkie wskazujące jakiś rodzaj nagrody - zjednają Ci przychylność wpłacających. Zadziała to bardziej, niż posługiwanie się sformułowaniami jak np. "pomóż nam", "daj szansę", "zachęcamy". To udowodnione. 

Wymyśl coś specjalnego dla pierwszych wspierających

Niższa cena produktu/usługi? Możliwość spersonalizowania, która później nie będzie dostępna? Limitowana seria produktu? Daj ludziom dodatkowy powód, dla którego warto wesprzeć Cię już teraz, a nie później. Stwórz dla nich niepowtarzalną okazję, pozwól im poczuć się wyjątkowo.

Powołaj się na referencje

Ktoś ważny/popularny/mądry powiedział coś wartościowego o Twoim projekcie? Zacytuj go w swojej karcie projektu! Powołując się na jego autorytet, zachęcisz potencjalnie niezdecydowanych do podjęcia akcji. Podobnie zadziała wylistowanie Twoich partnerów, mediów, które o Tobie pisały, dotychczasowych klientów.

Podejmij temat ryzyka i wyzwań

Pokaż, że jesteś dojrzałym przedsiębiorcą i masz świadomość ryzyk, jakie wiążą się z realizacją projektu. Obróć je w swoją mocną stronę prezentując działania, jakie podejmujesz, by zagrożenia się nie zmaterializowały, a szanse zostały wykorzystane.

Poproś o pomoc w promocji

Sharing is caring. Nawet najlepsze pomysły umierają, jeśli nie zostaną odpowiednio rozpromowane i sprzedane. Nie wstydź się prosić odwiedzających o podzielenie się informacją o Twoim projekcie z ich znajomymi, których również może on zaciekawić. W karcie projektu umieść odniesienia do swoich mediów społecznościowych tak, by za jednym kliknięciem odwiedzającego, jego znajomi na Facebooku, LinkedInie czy Twitterze mogli dowiedzieć się, co robisz.

 

Tagi

  • FAQ
  • best practices
  • opis projektu
  • najlepsze praktyki
  • sukces projektu
  • finansowanie społecznościowe
  • crowdfunding
  • karta projektu
  • własny biznes

O autorze

Internest to zasilana sztuczną inteligencją platforma, redefiniująca sposób w jaki rodzą i rozwijają się startupy. Wykorzystując crowdsourcing, umożliwia identyfikację i angażowanie grupy docelowej we współtworzenie i finansowanie projektów biznesowych o największym potencjale.

Podobne publikacje

więcej ()>

Najnowsze komentarze (1)

content-trigger